Settsyd 1-2 november

Här kommer en snabb redovisning av det som var mest intressant:

  1. Torkel Klingberg: Han presenterade hans nya bok: Hjärna, gener och jävlar anamma

Han pratade om en app: VEKTOR som utgår från hjärnforskning om hur barn lär sig matematik med hjälp av en tallinje. Appen går att ladda ner här.

Han också förklarade konceptet GRIT och gav oss råd om saker vi måste göra för att hjälpa barnen klara skolan bättre, hitta sitt inre motivation och få drive.

 settsyd 1 img_0262
 img_0261  img_0260
  1. Karin Berg som utifrån Michael Fullan, Dylan Wiliam och Helen Temperly teorier om skolutveckling presenterade hur hon arbetar på Schillerskagymnasiet utifrån en model, hon även presenterade insikter i vad hon har lärt sig om hur andra lärare arbetar i andra länder: Singapore, Kina och Förenade Arabemiraten.
 img_0281img_0278
  1. Jacob Möllstam . Kanske var den mest spännande presentation, eftersom han pratade om den nya nationella IT- strategi

Hur läroplanen kommer att förändras utifrån IT-perspektivet.

I kapitel 1:

“Eleverna ska ges förutsättningar att kommunicera i en digital textvärld med interaktiva och föränderliga texter”

Exempel på interaktiva och föränderliga  texter:

 img_0313 img_0314

Undervisningen ska bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Där igenom ska eleverna ger förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang i olika medier.

Nytt innehåll i

Samhällskunskap:

Digital sammhällskunskap:

“påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrande attityder och värderingar

Matematik:

Programmering för att “undersöka matematiska problemställningar och begrepp”

Teknik:

7-9  “Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras”

Progressionen läsa-skriva

Det skrivs till i läroplanen att eleverna ska skapa och bearbeta texter tillsammans med andra med hjälp av digitala verktyg.

img_0308

Språkbruk: Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.

img_0310img_0311

Informationssökning oh källkritik:

img_0312

Hur man citerar och gör källhänvisningar även vid användning av digitala medier.

 

  1. Mia Smith  

Hon pratade främst om digitalläsning och extramural engelska.

Hon tipsade om materialet som finns på Skolverket för att bedöma eleverna i digitalläsning.

 img_0320 img_0321

Hon även presenterade Extramural engelska och 30-day-challenge, något som vi på LIljeborgsskolan har använt oss av i några år.

img_0324

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s