Här kommer en snabb redovisning av det som var mest intressant:
- Torkel Klingberg: Han presenterade hans nya bok: Hjärna, gener och jävlar anamma
Han pratade om en app: VEKTOR som utgår från hjärnforskning om hur barn lär sig matematik med hjälp av en tallinje. Appen går att ladda ner här.
Han också förklarade konceptet GRIT och gav oss råd om saker vi måste göra för att hjälpa barnen klara skolan bättre, hitta sitt inre motivation och få drive.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
- Karin Berg som utifrån Michael Fullan, Dylan Wiliam och Helen Temperly teorier om skolutveckling presenterade hur hon arbetar på Schillerskagymnasiet utifrån en model, hon även presenterade insikter i vad hon har lärt sig om hur andra lärare arbetar i andra länder: Singapore, Kina och Förenade Arabemiraten.
![]() ![]() |
- Jacob Möllstam . Kanske var den mest spännande presentation, eftersom han pratade om den nya nationella IT- strategi
Hur läroplanen kommer att förändras utifrån IT-perspektivet.
I kapitel 1:
“Eleverna ska ges förutsättningar att kommunicera i en digital textvärld med interaktiva och föränderliga texter”
Exempel på interaktiva och föränderliga texter:
![]() |
![]() |
Undervisningen ska bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Där igenom ska eleverna ger förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang i olika medier.
Nytt innehåll i
Samhällskunskap:
Digital sammhällskunskap:
“påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrande attityder och värderingar
Matematik:
Programmering för att “undersöka matematiska problemställningar och begrepp”
Teknik:
7-9 “Tekniska lösningar som utnyttjar elektronik och hur de kan programmeras”
Progressionen läsa-skriva
Det skrivs till i läroplanen att eleverna ska skapa och bearbeta texter tillsammans med andra med hjälp av digitala verktyg.
Språkbruk: Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
![]() ![]() |
Informationssökning oh källkritik:
Hur man citerar och gör källhänvisningar även vid användning av digitala medier.
Hon pratade främst om digitalläsning och extramural engelska.
Hon tipsade om materialet som finns på Skolverket för att bedöma eleverna i digitalläsning.
![]() |
![]() |
Hon även presenterade Extramural engelska och 30-day-challenge, något som vi på LIljeborgsskolan har använt oss av i några år.