Readlang

Snart passerar vi Ekvatorn  i läslyftet på Liljeborgsskolan i Trelleborg

Vi har läst modulen : Tolka och skriva text i skolans alla ämnen

 När det var dags att planera lektionen för text nr. 6: Elever läser fastnade jag på ett citat :

“ Att förstå de flesta orden i en text är en förutsättning för god läsförståelse (Pressley 2006). Relationen mellan ordförråd och läsförståelse är emellertid ömsesidig.

Läsning är nämligen vår enskilt största källa till ett utökat ordförråd”

Som lärare i Moderna språk är det mitt ansvar att hjälpa eleverna i arbetet att skapa ett större ordförråd i målspråken. Därför utgick för att planera en lektion utifrån ett verktyg som hjälper eleverna att utöka ordförrådet medan de läser och hjälpa dem att förstå svåra texter utan att behöva avbryta läsningen ofta när de söker ord:

READLANG 

readlang1

Genom deras text/bibliotek kan man välja texter

readlang2

När eleverna läser en text, kan orden markeras och översättningen visas direkt.

readlang3

Alla markerade orden bildar sedan en ordlista som eleverna kan arbeta med, det bästa är att när man tränar oden, programmet visar de i en kontext

readlang4readlang5

Som tilläg kan verktyget användas med vilken sida som helst och man har också möjligheten att exportera orden till programmet eller välja att exportera texten.

Readlang kan användas i många olika språk och, om man vill , det är tillåtet att koppla in en vald översättningsprogram.

Titta på videon

Annonser

En reaktion på ”Readlang

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s