Snart passerar vi Ekvatorn i läslyftet på Liljeborgsskolan i Trelleborg
Vi har läst modulen : Tolka och skriva text i skolans alla ämnen
När det var dags att planera lektionen för text nr. 6: Elever läser fastnade jag på ett citat :
“ Att förstå de flesta orden i en text är en förutsättning för god läsförståelse (Pressley 2006). Relationen mellan ordförråd och läsförståelse är emellertid ömsesidig.
Läsning är nämligen vår enskilt största källa till ett utökat ordförråd”
Som lärare i Moderna språk är det mitt ansvar att hjälpa eleverna i arbetet att skapa ett större ordförråd i målspråken. Därför utgick för att planera en lektion utifrån ett verktyg som hjälper eleverna att utöka ordförrådet medan de läser och hjälpa dem att förstå svåra texter utan att behöva avbryta läsningen ofta när de söker ord:
READLANG
Genom deras text/bibliotek kan man välja texter
När eleverna läser en text, kan orden markeras och översättningen visas direkt.
Alla markerade orden bildar sedan en ordlista som eleverna kan arbeta med, det bästa är att när man tränar oden, programmet visar de i en kontext
Som tilläg kan verktyget användas med vilken sida som helst och man har också möjligheten att exportera orden till programmet eller välja att exportera texten.
Readlang kan användas i många olika språk och, om man vill , det är tillåtet att koppla in en vald översättningsprogram.
Titta på videon
En reaktion på ”Readlang”