Vad har Adriana gjort en vecka i Madrid?

Att kunna ta in realia i klassrummet för språkundervisningen har varit ett stort intresse för mig de senaste åren. Nyligen hade jag möjlighet att lyssna på Professorn Ingmar Söhrman. Han föreläste om varför eleverna hoppar av från moderna språk och vad lärarna kan göra åt det. Kanske var den där föreläsningen som behövdes för att tända gnistan och skapa något denna gången. 🙂

Det är väl känt att moderna språk är det enda ämnet i Grundskolan som eleverna (genom deras föräldrar)  kan bestämma att ta bort.

I alla ämnen ska eleverna lära sig att anstränga sig, att kämpa för att erövra kunskap, men på moderna språk finns det en utväg:

14956363_10154715844159921_2008907140689139288_n

Jag har diskuterat det här med så många: föräldrar, kollegor, speciallärare, specialpedagoger och rektorer. Det spelar ingen roll att jag tar fram det vetenskapliga grunden: 700 anledningar att lära sig ett språk, till slut är det Skolförordningen 9 kap 6§ som ger barnen och deras föräldrar rätt att missa livets möjligheten.

Skärmavbild 2017-04-27 kl. 22.22.16

 Ibland tänker jag på att det hade varit fantastisk att skicka iväg alla elever som vill sluta lära sig språket en vecka till ett spansktalande land för få uppleva hur viktigt det är at kunna fler språk. Att stå där mitt i Plaza del Sol och känna genom atmosfären de fjärrilar i magen som viskar : lär dig ett språk, lär dig ett språk.”

Läroplanen i moderna språk säger tydligt att

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för språk och kulturer och förmedla nyttan av språkkunskaper.”

Därför fick jag ideen att skapa en utmaning för mina elever i åk 8,  en pussel de får sätta ihop: Jag kan inte skicka de iväg till Spanien men jag kan ta resan in i klassrummet.

Lyckas jag förtrolla deras intresse, finns det stora chanser att alla kommer att läsa klart till åk 9 och vem vet satsa även på Gymnasiet!

Genom arbetet ska eleverna:

  • förstå och tolka innehållet i olika slags texter.
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift på perfekt
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser från Madrid.

I vintras besökte jag Madrid med familjen i en vecka. Redan vid resans planeringen, fick jag ideen att spara olika “bevis” på allt jag gjorde:

  • Kvitton
  • brev
  • biljetter
  • kartor

IMG_1278IMG_1279IMG_1281

Med allt material skapade jag en sorts pusselspel:

IMG_1282

 

NU ska eleverna med hjälp av materialet klura ut vad Adriana har gjort en vecka i Madrid och skriva alla aktiviteter.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi har haft första lektionen och allt går positivt framåt, mina detektiver har redan klurat ut första dagen:

Skärmavbild 2017-04-27 kl. 22.34.10

Som belöning idag för deras arbete förra veckan fick eleverna se bilder om den första dagen, och ytterligare uppgiften att klura ut vad jag gjorde andra dagen. Idag tog jag bort några saker som inte behövdes längre i lådan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

y así fue el día dos:
Skärmavbild 2017-05-08 kl. 21.08.35

Annons

4 reaktioner på ”Vad har Adriana gjort en vecka i Madrid?

    1. Hola Elizabeth, no recibieron mucha ayuda, sólo lo hemos hecho una vez, y bueno primero tomaron mucho tiempo en empezar a ver todas las cosas, claro que les tuve que explicar cómo organizar las actividades y después por ejemplo ayudarles con algunos verbos, hur säger man gå på planet, eller vad heter hotellrum?, eso lo voy anotando en la pizarra, pero quiero que ellos descubran las cosas, tengo pocos alumnos en esa clase, unos 17 y los dividí en tres grupos, y así se van ayudando.
      Voy a ir completando en blogg conforme los alumnos vayan avanzando. Hasta ahora están muy motivados.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s