( Si quieres leer en español haz click aquí)
I våras fick jag en bra idé, ett av mina barn går på simskolan och där uppmärksammade jag allas engagemang med barnens framgångar i simningen.
Alla barn var mycket intresserade av att prova sina kunskaper och genomföra de olika testerna, utan tvekan, det var bara att hoppa i och prova sig fram, barnen och föräldrarna engagerar sig som jag aldrig sett på skolan, inte på mina 20 år i alla fall.
Barnen som lyckas genomföra de olika grenar eller tester tillåts köpa märken. Föräldrarna missar inget och till och med sedan ser till att det finns en fin sköld där alla märken kan sitta som ett bevis på allt ens barn har åstadkommit.
Det är väldigt tydligt och konkret vad som krävs för att få ett märke och hur man går vidare till nästa nivå, inga möjligheter att ta sig till fisken om man inte ens är en pingvin. Ingen fusk tillåts, kan du inte flytta i 10 sekunder så får du inte godkänt. Det finns hur många märken som helst i olika grenar: http://www.svensksimidrott.se/Simkunnighet/simmarken
“För att anses som simkunnig ska man kunna falla i vattnet, så att huvudet kommer under vattenytan, ta sig upp till ytan och därefter simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge på djupt vatten. “
Jag har tyvärr under mina år som lärare på grundskolan och gymnasiet träffat ungdomar som trots att de har fått ett betyg i ämnet inte klarar av de grundläggande kunskaper. Många tillåts att simma vidare utan att kunna doppa huvudet i vattnet.
“Men du ska kunna böja verb i presens efter 4 års-studier med spanska, du ska känna igen alla pronomen och kunna skriva enkla meningar och svara på enkla frågor när jag pratar spanska med dig”
Tja, listan kan vara lång…
Enligt den svenska läroplanen
Läraren ska utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan. (LGR11 s. 7)
Därför kom jag på att skapa ett tydligare system som liknar simborgarmärken. Ett system som kan tydliggöra för eleverna på grundskolan vad det är man ska kunna om verb inför gymnasiet.
UN PASAPORTE DE VERBOS
Det finns 4 nivåer: Bacteria, Fisk, Amfibien och Fågel.
För att klara varje nivå får eleven testa och visa sin kunnighet för läraren.
På Liljeborgsskolan brukar vi ha stoppdagar 4 gånger per termin, ett utmärkt tillfälle att prova. Lyckas man med uppdragen får man sina VERB-märken!
Lyckas man inte får man träna mer helt enkelt, precis som på simskolan, vi väntar tills nästa möjlighet… men fågel-nivån är grundläggande för vidare studier på gymnasiet,
DET SKA MAN KUNNA!
Allt material finns att ladda ner på den spanska versionen: Pasaporte de verbos.
Hola Adriana,
Me gusta mucho tu blogg i tu sistema pedagógico. Me has inspirado para hacer lo mismo del pasaporte de verbos pero como carné de conducir de verbos, ”verbkörkort”.
La meta es que los alumnos se motiven y aprendan a conjugar los verbos.
Muchas gracias y hasta pronto!
Beatriz Granda
Muchas gracias Beatriz por tu comentario, me alegra saber que mis ideas te gustan y me parece genial la idea del carnet de conducir,
tal vez debería darles uno a los alumnos que completen todo el pasaporte!
Saludos
Adriana